Ingezonden berichten

The One and Only en daarna

The One and Only Billie Holiday was het die me de liefde voor de jazz bracht. Halverwege de jaren zeventig woonde ik als student in Nijmegen in een prachtig huis vooraan de Sint Annastraat. Met een aantal huisgenoten luisterden we graag naar muziek en ook een lp van Billie Holiday kwam langs. Ik weet nog dat ik meteen gefascineerd raakte door haar stem. En al waren het oude, soms krakende, opnames, ik werd er helemaal door meegenomen. Ik heb die lp tijdens het schrijven van dit artikeltje nog maar weer eens opgezet en ik merk, nog steeds raakt die stem me. ‘I cover the Waterfront’ is zo’n nummer waar ik ook  nu weer ontroerd door raak.

Met die ‘Lady sings the blues’ startte mijn interesse in de jazz en daarna begon ik ook andere musici te beluisteren. Uit die 70’er en 80’er jaren heb ik nog heel wat platen waar ik warme herinneringen aan heb. Te starten bij John Coltraine en Archie Shepp. Daar gebeurde wat! Met name Archie Shepp op de saxofoon. Ik kon er geen genoeg van krijgen en heb dan ook heel wat platen van hem gekocht. De Archie Shepp Attica Blues Big Band life opname heb ik vele, vele keren beluisterd. Maar uit die tijd ontstond ook mijn muzikale liefde voor de altsaxofonist Art Pepper (Autumn Leaves) en natuurlijk voor Eric Dolpy, die met zijn ‘Out to lunch’ een muzikale icoon produceerde.

Dat luisteren leidde al gauw tot het bezoeken van life concerten. In het toenmalige ‘O42’ aan de Oranjesingel in Nijmegen traden regelmatig jazzmuzikanten op en dat ook nog voor een beetje betaalbare prijs. Dat waren natuurlijk veelal Nederlandse musici, maar ook buitenlandse artiesten wisten Nijmegen wel te vinden. Regelmatig kon ik genieten van het Willem Breuker Collectief. Het beluisteren van de Zeelandsuite van Leo Cuypers was zo’n hoogtepunt. Het North Sea Jazzfestival heb ik een aantal keren low budget en overnachtend in een enorme sporthal in Den Haag mogen bezoeken. Toen was het festival nog niet zo ontzettend massaal als nu en ook meer jazz georiënteerd. Het kende veel onbekende en onverwachte jazzstijlen in zalen en zaaltjes, waar ik heel wat ontdekkingen heb gedaan. Zo hoorde ik daar voor het eerste Soesja Citroen zingen en mijn belangstelling voor haar muzikale uitingen is altijd blijven bestaan, ook na die voor mij ‘gouden’ zeventiger en tachtiger jazzjaren. En trouwens, het huidige Nederlandse jazztalent is ook nog zeer de moeite waard. Om er maar een paar te noemen De Bik Band Braam, de saxofoniste Tineke Postma en natuurlijk onze eigen Wageningse bassist Jasper Somsen. Die zitten nog steeds in mijn bescheiden CD-collectie van jazzmuziek.

Een geweldig fascinerende ervaring tijdens dat North Sea Festival vond ik het optreden van het Art Ensemble of Chicago, voor mij het summum van de Free Jazz. Je dacht ‘dat kan ik ook’, maar niets is minder waar. Het herluisteren en herbekijken van hun optredens is echt de moeite waard als je van experimentele jazz houdt.

Nu realiseer ik me dat ik iets schrijf voor het clubblad van de Jazz at the Rhine Town Club, die binnenkort 40 jaar bestaat en waar vooral de wat traditionelere jazz en Dixieland met veel passie wordt beluisterd. En ook die jazzstijl schept altijd plezier. Bij het doornemen van mijn lp’s en cd’s kwam ik nog een echte verrassing tegen: The Elbow Jazzband, met een opname uit 1987 (opgenomen in café De Kromme Elleboog in Wijchen) met heerlijke (dixieland) muziek. Met onder andere Nico Penners op klarinet en alt sax en Ruud Simons op de banjo.

Maar terug naar mijn eigen jazzsmaakdoorontwikkeling om eens een niet bestaand woord te gebruiken. De liefde voor de big band muziek werd ook in Den Haag geboren. Aan het eind van het festival werd toen nog (ik weet niet of dat nog gebeurd) een grootst muzikaal eindoptreden georganiseerd, met heel vaak ook de bekende solisten die er nog flink tegen aan gingen. Dat was zo’n indrukwekkend muziekoptreden door de hoeveelheid muzikanten maar ook door de improvisaties, die altijd spannend waren en waar de ene tegen de andere muzikant opbood. Er leek geen einde aan te komen. Het beluisteren naar muziek van Big Bands geeft een soortgelijk gevoel en hoe het precies kwam weet ik niet meer, maar ik viel voor de Toshiko Akiyoshi-Lew Tabackin Big Band. Ook zo’n lp die ik tientallen keren heb beluisterd. Niet in de laatste plaats vanwege het heerlijke pianospel dat een volgens mij een beetje leek op een andere artiest waar ik mee wegliep, te weten de jazzpianist Mal Waldron. De wijze van pianospelen van Mal Waldron vond ik zo fascinerend dat ik een tijdlang muziek van hem of van vertolkers van zijn muziek heb gekocht. Het Yosuke Yamashita Trio met een ‘tribute tot Mal Waldron’ is daarvan wel een hoogtepunt.

Mijn beurs was tijdens mijn studententijd niet al te groot. Dus heel vaak was je op zoek naar muzikale koopjes en de driedubbel lp van Charlie Mingus ‘The Passion of a man’ was er zo een en staat zeker in mijn top tien van grijs gedraaide platen.

Als een soort rode draad door mijn belangstelling voor de jazz, die zoals jullie hebben kunnen lezen vooral in de 70’er en 80’er jaren ligt, maar daarna ook nog wel de nodige aandacht en aankopen heeft gekend, is het label ECM Records, zeker in die tijd, maar nog steeds garantie voor topkwaliteit. De saxofoon van Jan Garbarek klinkt nog altijd even betoverend en hoewel zijn pianospel me nu minder aanspreekt dan vroeger moet ik toch ook zeker Keith Jarrett noemen. Die overigens een geweldig kwartet had met Dewey Redman (ook een klasse saxofonist), de bassist Charlie Haiden en Paul Motion op drums.

In mijn muzikale reis heb ik de lezer meegenomen naar jazzmuziek die misschien heel ver weg staat van de eerste voorkeur van de leden van de nog altijd vitale Jazz at the Rhine Town Club. Maar ik vond het verzoek van Gerard om een bijdrage aan het clubblad te leveren bijzonder leuk, zeker ook omdat het mezelf ook weer mee nam naar mijn muziekvoorkeuren van vroeger en van nu.

Ik begon mijn bijdrage met Billie Holiday, aan mijn start van mijn jazzliefde. En ik eindig met een andere jazzvrouw die ik nog steeds geweldig vind. Niet alleen omdat zij samen met Archie Shepp heeft gespeeld, maar ook omdat ze de zelfde soort emotie in mij oproept als Billy Holiday. Ik heb het over Abbey Lincoln. Dus tot slot nog een tip: ga eens lekker luisteren naar “Painted Lady’ met de heerlijke saxofoonmuziek van Archie Shepp en de prachtige stem van Abbey Lincoln.   

Met veel plezier geschreven, Geert van Rumund,
Burgemeester

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Noeste arbeid

Elke maand zorgt het bestuur ervoor dat ons clubblad op tijd bij de leden, sponsors en andere belangstellenden  in de bus komt. Sinds Joop en Joke hier geen zorg meer voor dragen moeten wij zelf aan de bak. Het begint al in september met het invullen van alle adverteerders en ik kan  jullie vertellen dat  het niet altijd gemakkelijk en snel gaat. Om het geheel zo ver te krijgen voordat de clubbladen klaar zijn om te verstuurd te worden gaat er heel wat water door de Rijn. Eerst moeten alle artikelen geschreven en doorgestuurd worden naar Peter. Als Peter alle artikelen heeft ontvangen moet hij het clubblad gaan indelen zodat het alles op een goede plek komt. Dat is vaak passen en meten zeker als er ook foto's geplaatst moeten worden. Als dat allemaal gereed is moet het naar de drukker in Ede die voor een zeer redelijke prijs deze werkzaamheden op zich heeft genomen. Ook hier zorgt Peter voor. Dit alles moet gebeuren voordat uiteindelijk het clubblad in elkaar gezet kan worden en naar de Postservice gebracht wordt voor verzending. Het in elkaar zetten gebeurt altijd bij een van de bestuursleden thuis en we proberen dat zoveel mogelijk te combineren met onze bestuursvergaderingen. Al met al veel werk en altijd met de gedachte er achter dat we ook nog te maken hebben met een deadline.

Op de foto een indruk hoe het in elkaar zetten er aan toe gaat. Vergeet ook niet dat we dit allemaal moeten realiseren buiten onze dagelijkse arbeid want we hebben allemaal nog een baan. We doen het graag voor de Jazz at the Rhine Town Club.

Gerard

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bewondering

Ik neem mijn petje af voor de mensen die zo gemakkelijk een berichtje in ons prachtig club boekje schrijven. Ik heb er moeite mee, maar omdat Gerard mij het heel vriendelijk heeft gevraagd, wil ik hem deze keer niet teleurstellen. Want, wat hebben wij een fijne Jazzclub en wat wordt het elke maand lekker druk bezocht. Zo begonnen wij in september weer met een top orkest, de Charlestown Jazzband en ook met weer een top orkest Dr. Jazz & Co. Helaas kon ik er toen niet zo lang van genieten want ik was naar de schouwburg, “Ode aan Billy Holiday”. November hadden we weer een top orkest, De Sunny Side Jazzband, kortom dit kwartaal hebben we gewoon TOP afgesloten.

En dan het bestuur die al jaren lang de club op een fantastische manier draaiende houdt. Al bijna 40 jaar, elke laatste vrijdag van de maand bezoek ik de Rhine Town Jazzclub in Wageningen en wat een prachtige tijd is dat geweest en is het nog steeds.

Wat heeft het mij ontzettend veel op geleverd, fijne vrienden, een radioprogramma bij RTV-Rijnstreek, elke zondagmorgen van 11.00 tot 13.00 uur. Ik zou er een boek over kunnen schrijven. De Jazz-Club, Het Jazz-Festival, Het Promotie Team, wat waren we toen actief en wat was dat toch een geweldige tijd en wat een saamhorigheid. Ik kijk er met heel veel plezier op terug, want wat geweest is, komt niet meer terug en ik hoop er nog lang van te kunnen genieten.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een hele fijne en gezellige jaarwisseling.

Andrea

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jubileum

Voor de Jazz at the Rhine Town Club is alweer een nieuw seizoen aangebroken. Als je nog een poosje geduld hebt, dan kom je terecht in het volgende jubileumjaar (2018) van de jazzclub: veertig jaar Jazz at the Rhine Town Club in Wageningen. Doe maar na! Als dat geen imponerende rode draad door de stad is, weet ik het ook niet meer. Door allerlei activiteiten en gebeurtenissen heb ik zelf zoiets van een band met de jazzclub, waarbij de club voor mij een grotere rol speelt dan de muziek. Voor mij hoort het er helemaal bij in de stad. Als vroegere medewerker van het Jazzfestival en regelmatige bezoeker van de jazzclub heb ik goede herinneringen aan de Wageningse jazzscène, heb ik veel mooie momenten voorbij zien komen. Daarbij zag je het plezier, dat de vele bezoekers hadden. Ik hoop, dat de jazzclub nog een lange toekomst voor de boeg heeft, want men heeft een belangrijke functie.

Ontmoeten
De jazzclub biedt, naast veel gevarieerde muziek, volop de gelegenheid om elkaar te "ontmoeten". Een mooi, betekenisvol woord. "Ont" betekent hier: er "moet" helemaal niks. Er is dus niks te "moeten", het gaat allemaal in volledige vrijheid. Ontmoeten betekent natuurlijk ook iemand tegenkomen, die je op de een of andere manier raakt. Elkaar in kwetsbaarheid tegenkomen. Wat kan taal toch mooi zijn. Wageningen is een stad met veel muziek, met veel cultuur, waar elke gelegenheid om mensen te ontmoeten er nooit eentje teveel is. Ik hoop dan ook van harte, dat de Jazz at the Rhine Town Club een ontmoetingsplek blijft, waar veel mensen, jong en oud, elkaar zullen ontmoeten en elkaar weten te stimuleren op de een of de andere manier in hun liefde voor de muziek en in het communiceren met elkaar. Op naar het jubileum in het voorjaar van 2018!  

Jan Boer

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sponsoring en Public Relations

Zoals elk nieuw seizoen zijn er ook aan het begin van dit clubjaar weer adverteerders afgevallen. Wij moesten weer op zoek naar nieuwe gegadigden. We hebben het gevoel dat het economisch weer wat beter en dat merkten we ook in de vrij snelle wijze waarop we het clubblad weer helemaal hebben ingevuld. Er is zelfs een korte wachtlijst ontstaan. Oude adverteerders hebben zich weer  aangemeld en we mogen ook een aantal nieuwe bedrijven tot onze adverteerders rekenen.

Uiteraard dankt de Jazz at the Rhine Club de bedrijven die afgevallen zijn voor hun bijdrage de afgelopen jaren en verwelkomen met veel plezier de nieuwe adverteerders. Ook hier op onze website vinden jullie de sponsorlijst. Denk aan hen bij jullie aankopen.

Ook hebben wij met de plaatselijke kranten (Stad Wageningen en De Gelderlander) weer goede afspraken gemaakt om elke maand aandacht te besteden aan onze clubavonden. Tevens ben ik regelmatig bij RTV Rijnstreek op bezoek bij het jazzprogramma van Andrea op zondagmorgen van 11.00-13.00 uur en bij Wageningen Actueel op woensdagavond van 20.00-22.00 uur om de Jazz at the Rhine Town Club te promoten.

De Jazz at the Rhine Town Club is volop in beweging en stoomt met volle kracht op naar haar 40 jarig bestaan!

Gerard

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RTV Rijnstreek

Zoals jullie misschien weten was ik regelmatig te gast bij Meborah Radio om onze jazzclub te promoten. Vanaf 25 maart is de naam veranderd in RTV Rijnstreek. Daar ben ik blij mee want een hoop mensen wisten niet waar Meborah voor stond. Wat ook mooi is om te vermelden dan er weer een jazzprogramma op deze zender te beluisteren is na een groot aantal jaren van afwezigheid. RTV Rijnstreek heeft ons trouwe lid Andrea Broesder bereid gevonden om het programma weer op te pakken. Ik denk dat het een enorme promotie is voor Wageningen jazzstad.

Het programma heet JAZZ met ANDREA. Mochten jullie Andrea iets te melden hebben over jazz-activiteiten dan kunnen jullie inbellen op zondag tussen 11.00 en 13.00 uur, tel. 0317-712084.Het programma is op zondag van 11.00 tot 13.00 uur en is te beluisteren op kanaal 36 van UPC tv, op de radio op 106 FM en via de computer op www.rtvrijnstreek.nl. Ook mensen met een KPN-, Telfort of XS4All-aansluiting kunnen het op korte termijn beluisteren, daar wordt aan gewerkt.

Ik heb een al een aantal keren geluisterd en het is een hartstikke leuk programma om wakker te worden op de zondagmorgen.

Zelf doe ik één, soms twee keer in de maand Wageningen Actueel op woensdag avond van van 20.00 tot-22.00 uur waarin ik gasten uit mag nodigen die een leuk verhaal hebben en die ik mag interviewen over  zaken waar we ze in werkzaam zijn of zijn en haar hobby’s. Mochten er leden zijn die daar interesse in hebben schroom niet om mij te bellen of te mailen daar maak ik dan ruimte voor. Dit programma doe ik samen met Jan Boer en Willem Straatman. Willem schrijft ook een leuke column in de Stad  Wageningen. Tevens kan ik in dat programma de Jazz at the Rhine Town Club promoten. Tot zover de mediaberichten

Gerard